2010-09-30

EML Admiral Cowan´i esimene reisikiri

Läänemeri

Lõpuks saabus see kauaoodatud päev, kui Miinisadamast välja sõitsime, et ühineda SNMCMG1-ga Poolas. Kõikide raskuste kiuste sai laev viimasel minutil korda, vead parandatud-remonditud ja vajalik varustus pardale ehk viimase minuti sagimist oli tavapäraselt palju. Naissaare all tervitas meid mereväeliselt EML Tasuja ja saatis roosa õhupalliga teele. Idatuule mõjul kihutas õhupall meist küll kohe mööda, aga tore siiski.

Et vältida mitmepäevast ühe kursiga sõitmist, läksime läbi Väinamere. Peamiselt küll seepärast, et veel viimast korda imetleda Raugi liitsihti (liitsiht on kaks üksteisi taga olevat tuletorni, mis kohakuti annavad ohutu sõiduvee). Raugi liitsihiga Muhumaal on selline lugu, et paistab teine üsna kaugele – faktiliselt hea ilmaga Vormsi kanti, meremehejuttudes aga igatahes Soome välja!

Gdyniasse jõudis Cowan plaanipäraselt ja umbes samal ajal Saksa jahtijaga. Grupi kogunemiskohaks oli tuukrite baassadam, kus lipulaev OPR Czernicki Poolast ning jahtijad OPR Mewa samuti Poolast ja HNoMS Hinnøy Norrast juba seisid ja FGS Rottweil Saksamaalt enne meid sildus. Tähed laevanimede ees ütlevad, mis riigi laevaga tegemist on, nt FGS tähendab Federal German Ship jne. Admiral Cowan´i nime ees on eesti keeles EML – Eesti Mereväe Laev ja inglise keeles ENS – Estonian Navy Ship.

Esimesed päevad möödusid juhtkonnal mööda erinevaid briifinguid ja koosolekuid käies ning meeskonnal välissadamarutiiniga harjudes. Tegelikult on enamus meist SNMCMG1 missioonil osalenud, rekordiomanik on seekord juba neljandat korda – seega on grupi elukorraldus enam-vähem ette teada. Ja loomulikult jäi meeskonnal aega ka sadamalinnaga tutvust teha – industriaalsest ümbruskonnast hoolimata – Gdynia ja Gdansk on Poola peamised sadamad ja siia on koondunud ka suur osa laevaehitustööstusest -  on Gdynia väga tore linnake.

Esimene nädal merel miinitõrjegrupi koosseisus oli pühendatud laevade üheks üksuseks vormimisele. Harjutasime selliseid pealtnäha lihtsaid asju, mida on vaja, et üldse turvaliselt üksusena merel hakkama saada. Alustasime pukseerimisest, sest kõik laevad peavad olema võimelised üksteist häda korral (näit mootoririkke puhul) pukseerima.

Seejärel proovisime varustuslaevalt kütusevõtmist, mis on juba natuke keerulisem ettevõtmine. See näeb välja nii, et varustuslaev laseb ahtrist välja vooliku, mille meie oma vöörist pardale vinname, ära ühendame ja kütuse ülepumpamine võibki alata. Kõik see toimub ca 5 sõlmese kiiruse juures, sest liikuvale märklauale on palju raskem pihta saada kui seisvale. Selline käigult tankimine merel pikendab ka miinijahtija merelviibimise aega.

Tänuväärne harjutus oli ka asümmeetrilise pealveeohu tõrjumine. Ohtu kujutas endast lipulaeva paat, mis miinijahtijaid „ründas“. Meie üllatuseks ründasidki poolakad meid ... munadega. Omalt poolt kostitasime neid tuletõrjeveega. Nali naljaks, aga tegelikult on erinevatele tavapäratutele ohtudele õigesti ja õigeaegne reageerimine väga oluline. Raske on vahet teha sõbralikul pensionäripaaril, kes su laevast vaid pilti tahavad teha, ja tõelisel kurjamil, kel mustemad kavatsused.

Terve nädala vältel tegime jooksvalt mitmeid sideharjutusi. Side on merel väga oluline: no communication – no operation, nagu öeldakse. Suurem aur läks morselambiga vilgutamisele. Tänapäevases modernses maailmas, kus igaühel on mobiiltelefonid jms vidinad, on valgusmorse sellest hoolimata kõige lihtsam ja kindlam sidepidamise viis.

Kõige eelneva vahel harjutasid vahiohvitserid pidevalt laevastiku rivi ja manööverdamist – erinevaid formatsioone, formatsioonide muutmist, katteid (screen) jne.

Mida lähemale Rostockile jõudsime, seda rohkem suuri purjelaevu merel vastu juhtus. Nagu meiegi, purjetasid nad kõik Rostocki Hanse Sail merepäevadele. Kohale jõudes lausa kubises erinevatest tuule jõul liikuvaist veesõidukitest. Hanse Sail peegeldas hästi Põhja-Saksamaa merekultuuri ja kõike sellega seonduvat. Umbes nagu Tallinna või Kuressaare merepäevad, aga palju suuremas skaalas.

Rostocki sadamakülastuse tähtsündmuseks sai Cowani ja lipulaeva meeskondade võrkpallimatš, mille me kenasti ära võitsime ja üksuse rändauhinna enda valdusesse saime. Nüüd ootame põnevusega järgmist väljakutset. Süsteem toimib nii, et iga laev võib auhinnahoidjat välja kutsuda vabalt valitud spordialal pokkerist piljardini.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar